Amatőrként a pulzusmérésről
2012-12-07 | Bacu | 82 hozzászólás
Frissítve: 2012-12-07 11:57
Lelkes amatőr sportszeretőként gondoltam megosztom tapasztalataimat veletek a pulzusmérésről.

Volt egy barátnőm korábban, aki pulzusmérő órával edzett. Akkor én ezt hülyeségnek, fölösleges dolognak tartottam. Majd később valamiért rákerestem a neten, és elkezdtem utánaolvasni ennek az egésznek.
Azt tapasztaltam korábban, hogy hiába a sok bringázás, és visszafogott étkezés, egyszerűen nem akartak lemenni a kilók.
Abban bíztam, hogy talán majd ha a pulzusomat megfelelő tartományban tartom, és nem húzom túl, akkor ezzel fogyni is fogok tudni!
Elsődlegesen a fogyás, másod sorban az erősödés volt a célom!

Kicsit körbenéztem a neten, és megnéztem melyik pulzusmérő óra lenne számomra a legmegfelelőbb.
Kinéztem egy ár/érték arányban megfelelő órát, amit sokan dicsértek.
Oda is mentem a boltba, és beszélgetni kezdtem az eladóval. Kérdezte mit szeretnék, mi lenne a célom...?
Végül a céljaimnak 'kihozott' győztesként egy fitness pulzusmérő órát.

Az óra azt tudja, hogy megnézi a napi állapotomat a szívfrekvenciám mindenféle adata alapján, és ez alapján kalkulál egy éppen aktuális zónát.
Ki is mentem hát rögtön aznap délután a futópályára és elkezdtem futni! Nem sokkal utána pulzusom az egekbe szökkent, az óra pedig csipogott, hogy túl léptem a zsírégető pulzuszónát.
Nah mondom, de örülök neki! Így aztán jószerivel végigsétáltam másfél órát!

Másnap vissza is mentem a boltba, hogy hát én nem erre számítottam és ez az óra nem enged futni! :)
Mondták, hogy már pedig ez kell nekem, higyjem el!

Ezt követően kitartóan intenzíven sétáltam hétköznaponként a futópályán.

Eljött a karácsony!
Akciós lett az egyik sportszer nagyboltban az az óra, amit ár-érték arányban anno nagyon dicsértek, és én is kinéztem.
Gondoltam ez az! Elmegyek, megvettem, és gondoltam a másikat eladom kis bukóval.

Izgatottan csatoltam magamra a komolyabb órát!
Mindent mért, köridőt, 5-6 zónát...stb
Nah kimentem a futópályára és néztem miket tud!
Pont ez lett az egésznek a rákfenéje!
Annyi mindent mért, és annyi mindent tudott, hogy pont ez lett a veszte!
Szerencsére a D. sportszer áruház mindent visszavesz, ha valami nem tetszik, így volt ez az órával is. Rájöttem, hogy valóban fölösleges nekem ennyi minden, így visszavittem.

Ezt követően pedig kitartóan edzettem az én kis órámmal.

Vagyis, csak azt tudom javasolni, annak aki ilyen óra vásárlása előtt áll, hogy nem feltétlen a legtutibb, legtöbb funkcióval ellátott órában kell gondolkodni!
Mindenki a céljainak megfelelően válasszon órát!

És, akkor a tapasztalatok:

úszás:
Balatonon rendszeresen napi szinten 5-6 km-ket úsztam mellúszásban. Egy-két alkalommal kipróbáltam, hogy milyen pulzussal úszom le ezeket a távokat.
Kb 2 óra alatt úszom le a távot, ez alatt bárhogy is húztam 107-108 fölé nem tudtam menni. (hiába a batár nagy ellenállás a kezeimen)
(Jövőre tervezem helyesen a gyorsúszást megtanulni, hogy ott is több km-t tudjak teljesíteni. Ott biztos ez az érték majd feljebb fog kúszni)

kerékpározás:
Ez a fő 'sportom'. Rendszeresen járok tavasztól-őszig bringával, mind munkába, mind hétvégente mindenfelé. (Pilis, Balaton körül...stb)
Azt vettem észre, hogy itt lehet a pulzussal legjobban 'játszani'.
Vagyis, ha alacsony fokozaton szeretném tartani, akkor szimplán csak lejjebb váltok, vagy lassabban tekerek. Míg ha erősíteni szeretnék, akkor izmosabban meg kell tekerjem a bicót. (vagy elegendő pl emelkedőket tekerni)
Észrevettem például azt is, hogy mikor elindultam egy 140 km-s távot tekerni, akkor a zsírégető tartomány tartásához kellemesen jól haladó tempót tudtam tekerni. Ez később 2-3 órával már lassabb tempót eredményezett.
Úgy tartják, hogy a legjobb zsírégetéshez alacsony pulzuson kell minél tovább kitartóan edzeni.
És sokszor pl bringázásnál ez a nehéz!
Megtanulni nem széthajtva kitartóan tekerni.


futás:
Mindig is utáltam futni (anno).
Általában akkor szoktam elkezdeni, mikor leteszem a bringát, mert ahhoz már hideg van.
Utána viszont nem igen zavar, se szél, se fagy, megyek!
Így volt ez az utóbbi időkben is.
Elolvastam jó pár komolyabb futó blogot, illetve edzéstervet. Ott azt tanácsolták, hogy a max pulzusom kb 70%-ával futva a leghatásosabb a zsírégetés!

(Max pulzust sokféle képpen számolnak:
220-életéveink száma
Ez az én esetemben 220-34=186
Vagyis a 70%-ot, hogy kb tartsam az 130 körüli pulzussal kell fussak.
Itt mondjuk csalni szoktam, mert a kocogásom 140 körül van :)
De valóban igaz lehet! Vagyis az, hogy tényleg ekkor a leghatásosabb a zsírégetés!
A hasam látványosan ment le, a lábaim vékonyodtak, és az arcom is karakteresebb lett :)

A pulzusmérőm tud Fitness test-et is készíteni.
Ezt nyugalmi állapotban a szívfrekvenciák mindenféle adata alapján kalkulálja ki.
Ez alapján februárban a 'jó' állapotban voltam, jelenleg pedig már a 'nagyon jó' állapotba kerültem. (és az elithez nagyon közel :))

Amint viszont érzek magamon, hogy sokkal dinamikusabb lettem, jobban bírom a terhelést a sportban, és ugyanazokat a távokat még jobban bírom. (Balaton egy napos körbetekerés)

Így lelkes amatőrként csak azt tudom javasolni, hogy tényleg működik ez a pulzusmérős edzés!
Aki fogyni, vagy erősödni szeretne, az jól járhat egy ilyen óra beszerzésével!
Továbbá a szívem mindig jelzést ad, így nem hajtom szét magam feleslegesen.


(A blogot amatőr sportolni szeretőként írtam. Nem célom senkinek se tanácsot adni, mert nem értek hozzá. Viszont úgy gondoltam, hogy lehet más is szenved attól, hogy évek óta sportol, de a kilók nem mozdulnak le róla. Ilyeneknek is jól jöhet ez a kis írás)

Új megtalálások

Bejelentkezés