Blog: Retro-teszt: Garmin GPS V Deluxe GARMIN GPS V
GARMIN GPS V
Blog: Retro-teszt: Garmin GPS V Deluxe Sárga papíron a teljes Európára szóló nyitókód
Sárga papíron a teljes Európára szóló nyitókód
Blog: Retro-teszt: Garmin GPS V Deluxe CD-n a MapSource és a CitySelect Europe
CD-n a MapSource és a CitySelect Europe
Blog: Retro-teszt: Garmin GPS V Deluxe Háromszög-alapú hasáb
Háromszög-alapú hasáb
Blog: Retro-teszt: Garmin GPS V Deluxe Szép felbontású kijelző
Szép felbontású kijelző
Blog: Retro-teszt: Garmin GPS V Deluxe Boldog tulajdonos a tükörben
Boldog tulajdonos a tükörben
Blog: Retro-teszt: Garmin GPS V Deluxe Pont bemérése
Pont bemérése
Blog: Retro-teszt: Garmin GPS V Deluxe Átlagolás - pontosságban verhetetlen
Átlagolás - pontosságban verhetetlen
Blog: Retro-teszt: Garmin GPS V Deluxe Navigáció kerékpárra
Navigáció kerékpárra
Blog: Retro-teszt: Garmin GPS V Deluxe Hajnal a Duna fölött
Hajnal a Duna fölött
Blog: Retro-teszt: Garmin GPS V Deluxe Jól áll a kézben
Jól áll a kézben
Blog: Retro-teszt: Garmin GPS V Deluxe Trip computer - adatok halmozása ízlés szerint
Trip computer - adatok halmozása ízlés szerint
Blog: Retro-teszt: Garmin GPS V Deluxe A láb már vérzik, az V-ös bírja
A láb már vérzik, az V-ös bírja
Blog: Retro-teszt: Garmin GPS V Deluxe Kiállításon a többiek társaságában: StreetPilot III, 176C, PDA GPS-kabát
Kiállításon a többiek társaságában: StreetPilot III, 176C, PDA GPS-kabát
Blog: Retro-teszt: Garmin GPS V Deluxe Versenyen kézi GPS-ek társaságában: eTrex, Legend, Vista
Versenyen kézi GPS-ek társaságában: eTrex, Legend, Vista
Blog: Retro-teszt: Garmin GPS V Deluxe Versenyben a PDA-n futó Destinatorral (HP iPAQ 3870)
Versenyben a PDA-n futó Destinatorral (HP iPAQ 3870)
Blog: Retro-teszt: Garmin GPS V Deluxe Műszerfalon
Műszerfalon
Blog: Retro-teszt: Garmin GPS V Deluxe Egy kis off-road sem akadály
Egy kis off-road sem akadály
Blog: Retro-teszt: Garmin GPS V Deluxe GPS V-össel? Bárhova!
GPS V-össel? Bárhova!
Retro-teszt: Garmin GPS V Deluxe
2008-12-18 | magpet | 5 hozzászólás
Frissítve: 2008-12-19 00:12
2002-t írunk. Sehol egy új noname PNA, a térképeken csak vonalak futnak mindenfelé 3D épületek nélkül - már ha van egyáltalán térkép. Egy új típus megjelenése igazi esemény, nem olvashatunk hetente egy tucat tesztet olyan készülékekről, amelyeknek a nevét sem érdemes megjegyezni arra a rövid időre. Egy apró idő-ugrással most egy legendás Garmin készülék, a GPS V tesztje következik, szigorúan a kortársakkal összevetve. Az író úgy csinál, mintha akkor és ott történnének a dolgok.
A Garminnál valaki gondolt egy merészet: pároztassunk egy okos kézi GPS-t és egy autós készüléket! Mindkét műfaj szempontjából apróbb komprommiszumokat engedélyezett az üzletpolitika, így születhetett meg a GPS V: egy autós készülék útvonaltervezéssel, de mindez kis méretben, kézben is hordozható változatban.


Mi van a dobozban?

Az alapcsomag felettébb nagyvonalú. A készülék mellett megtalálható a a műszerfalra ragasztható autós tartó, soros PC-kábel, szivargyújtó tápkábel, valamint a MapSource CitySelect térképszoftver (cikkünk születésekor a v4.0 verzió), amely számítógépre is telepíthető, így a térképek ott is használhatók. A CD tartalmazza a Garmin MapSource szoftverét is, amely a saját pontok és bejárt útvonalak fel-letöltögetésén túl a térképek GPS-re történő feltöltéséért is felelős. A készülék nevében a "Deluxe" arra utal, hogy a Garmin immáron a teljes Európa-térkép nyitókódját adja az V-öshöz, nem csupán egy régió választható. Természetesen a részletes térkép véget ér az osztrák-magyar határnál, de a töretlenül fejlődő hazai gyártású NaviGuide Magyarország térkép is alkalmas útvonaltervezésre, kihasználva a GPS V lehetőségeit (külön vásárolható meg).
A készülék és tartozékai a Garmintól megszokott minőséget hozzák, minden nagyon egyben van. A GPS V-öst kézben tartva az embernek az az érzése, hogy ezzel a készülékkel és pár darab ceruzaelemmel bármilyen feladat megoldható. Az érzés helyes.


Alapvető tulajdonságok

Az V-ös gyárilag tartalmaz egy főúthálózat-szintű Európa-alaptérképet, amely alkalmas arra, hogy egy adott településre eljussunk vele. Ezen felül a mellékelt CitySelect térképről válogathatjuk össze a szükséges szelvényeket, és tölthetjük azokat a készülék 19MB-os memóriájára. A tárhely talán lehetne kicsit nagyobb, de a meglehetősen magas memória-árak mellett érthető ez a kis spórolás. A nem túl nagy memóriát ügyesen kompenzálja a Garmin azzal, hogy a CitySelect szelvényei egészen aprók, így egy hosszabb útvonal szűkebb környezete is jól összeválogatható a MapSource segítségével. A 19MB-nyi térkép feltöltése csak pár perc, utazás előtt mindössze ennyi a dolgunk. Elegendő csupán az érintett városok térképeit feltölteni, közöttük az alaptérképre bízhatjuk magunkat.
A készülék 500 db. saját pont (ún. útpont) rögzítésére képes, melyekhez a név mellett ikont és egy rövid megjegyzést is hozzárendelhetünk. A bejárt útvonalat (tracklog) 2048 pont terjedelemben rögzíti az V-ös. A nyomvonalak elmenthetők, sőt a Trackback funkciónak köszönhetően oda-vissza irányban el is vezet rajtuk a készülék. Felvett pontjainkból útvonalakat is tervezhetünk, amelyeken szintén képes navigálni az V-ös.
A soros PC-kapcsolatnak köszönhetően a bejárt utakat, a túra közben felvett érdekes pontokat egyszerűen elmenthetjük, archiválhatjuk. A MapSource-ból bármikor visszatölthetjük azokat a GPS-re, vagy akár az útvonalat tartalmazó file-t barátainknak elküldve nekik is bemutathatunk egy-egy érdekes útszakaszt.
A GPS V-ös 4 db. ceruza-elemmel akár 20 órás működésre is képes, így akár túrázni, kerékpározni is nyugodtan magunkkal vihetjük. A zord körülményekkel sem lesz gond, a készülék ugyanis teljesen vízálló.
A szürkeárnyalatos kijelző nagyon jól látható, a kékes háttérfény szép egyenletes. Igazi különlegesség az elforgatható kijelző: autóban fekvő, kézben tartva álló képet nézhetünk.
Az V-ös quad-helix antennája egészen elképesztő érzékenységű, városon kívül teljesen feleslegessé teszi a külső antenna használatát. A magas épületek persze árnyékolnak, csodák nincsenek, de ha a készülék egyszer pozíciót fogott, azt nehezen dobja el. Az antenna egyébként egy mozdulattal levehető, és a helyére BNC-csatlakozású külső antennát illesztve az érzékenység tovább javítható.


Autóban

A GPS V Deluxe nem rendelkezik nagyméretű színes kijelzővel és hangutasításokkal, mint pl. a Garmin autós csúcs-készüléke, a StreetPilot III. Persze nem is kerül annyiba. Az útvonaltervezés beállításai viszont igazi autós GPS-hez méltók: választhatunk a leggyorsabb és a legrövidebb útvonal közül, a tervezésből kitilthatjuk a megfordulást, fizetős utat, autópályát. Az útvonalak akár több pontból is megtervezhetők. A hosszú, bonyolultabb útvonalak tervezése eltarthat egy darabig, de ezt bőven érdemes kivárni, az eltévedés kihagyásával megspórolt idő így is pozitív mérleget eredményez. Navigáció közben a térkép-képernyő felosztását is szabadon alakíthatjuk, ami nagyon felhasználóbarát-megoldás: kérhetünk egyetlen szép nagy térképet, oldalra különféle adatmezőket, majd végül még ezen adatmezők tartalmát is saját ízlésünk szerint állíthatjuk össze. A különféle menetadatok (sebesség, átlagsebesség, megtett út, eltelt idő, stb.) mellett egy hosszú listából sokminden mást is választhatunk, például tengerszint feletti magasságot, pontos időt, vagy a GPS aktuális pontosságát. A térképen túl rendelkezésünkre áll egy itiner-képernyő is, melyen szépen felsorolva végigtekinthetők a ránk váró manőverek.
A megtervezett úton végigautózva a GPS V-ös minden manőver előtt precízen csipog (persze ez kikapcsolható), valamint egy nagyított képen megmutatja az adott kereszteződést, rárajzolva az ott lejárandó útvonalat. Hasznos funkció az auto-zoom: a térkép léptéke aszerint változik, hogy milyen távol vagyunk a következő menővertől, így a kereszteződés közelében már eleve egy nagyított kép látható.
Nem mehetünk el szó nélkül a napjainkban egyre divatosabbá váló PDA-alapú navigációs eszközök mellett. Ezek egy nagyobb méretű, színes érintőképernyőt kínálnak, viszont működésük közel sem olyan stabil és megbízható, mint egy célkészüléké. Egy jó szoftver és egy stabilan csatlakozó kábeles vagy bluetooth-os GPS vevő persze versenyképessé tehetné ezeket az eszközöket, de ebben a pillanatban a PDA-s összeállítások kizárólag az alacsonyabb árral próbálják szorongatni az igazi autós GPS-eket.


Túra, kerékpár, geocaching

A GPS V kis méreténél fogva kézi GPS-ként is megállja a helyét. A kijelző képét 90°-kal elforgatva (ez a PAGE gomb lenyomva tartásával egy pillanat alatt megtehető) igazi túra-készülékké változik az V-ös. Az igen jó felbontású kijelzőn akár topográfiai térképek is megjeleníthetők, és természetesen itt is maximálisan testreszabható a megjelenítés: szabadon válogathatunk az adatmezők közül, a térkép különböző elemeinek (pl. pontok, utcanevek, településnevek, stb.) megjelenési zoom-szintjét, betű-méretét is beállíthatjuk kedvünk szerint.
Aki az új GPS-es hobbi, a geocaching iránt érdeklődik, az szeretni fogja a GPS V átlagoló funkcióját, ami igazi ritkaság a kézi GPS-ek műfajában: az átlagolást elindítva az V-ös másodpercenként végez egy mérést, így pár perc (vagy kicsit hosszabb idő) alatt a bemért hely (pl. geoláda) pontossága nagyban javítható, akár 1-2m-esre is.
Gyalog, ismeretlen vidéken túrázva különösen hasznos a tracklog funkció. Az V-ösön beállítható, hogy milyen metódus szerint (automata, idő, távolság) és milyen sűrűséggel szeretnénk rögzíteni a nyomvonalat. Ezzel a segítséggel már végképp lehetetlen eltévedni, legrosszabb esetben a bejárt úton visszatalálunk a kiindulási pontra.


Extra funkciók

A készülék amúgy logikus menüjében a megszokott GPS-funkciók (trackek, útvonalak, keresés, stb.) között találhatjuk az extrákat. Itt egy Nap/Hold képernyőről megtudhatjuk a két fontos égitest felkelésének és lenyugvásának idejét, ami túrázásnál igen hasznos szolgáltatás. Érdekes opció a halász/vadász adatokat szolgáltató képernyő, amely talán leginkább a Holdfázisból számol. Egy egyszerű naptár, számológép, és üzemanyag-kalkulátor mellett a GPS V két játékot is tartalmaz. Egyikük szobában ülős falbontó, a másik viszont egy különleges időtöltést ígér: a Mamory Race egy klasszikus párkeresős memória-játék, de a felfedendő lapokat a készülék virtuálisan a valódi térben "helyezi el", így azokat ténylegesen mozogva kell sorra látogatnunk. Aki pl. a Városligetben ilyet játszik, biztosan számíthat furcsa pillantásokra. Saját tapasztalat. :)


Vegyünk-e GPS V-öst?

Röviden: mindenképp! Kicsit hosszabban: ez a készülék egy nagyon jól eltalált "hibrid". Autóban is szépen szolgál, túrázáshoz is tökéletesen használható. Ha valaki csak autózni szeretne, és a költségvetés nem számít, akkor a StreetPilot III lesz a jó választás. Ha viszont nem szeretnénk annyi pénzt költeni az autós navigációra, akkor a GPS V Deluxe a maga 224.900.-ft-os árával egy elérhetőbb megoldást kínál. A kifejezetten túrázásra fejlesztett GPS-ek tartalmaznak olyan szolgáltatásokat, amelyek az V-ösből kimaradtak (pl. barometrikus magasságmérés, elektronikus iránytű az eTrex Vista-ban), de ezen funkciók hiányáért érzésem szerint kárpótol az V-ös útvonaltervezési képessége. Persze a nagy kérdés, hogy kinek mire van szüksége. Ha egyetlen készülékkel kellene lefednem az igényeimet, akkor az jelenleg biztosan egy GPS V Deluxe lenne.


Merre tovább?

Nehéz elképzelni olyan készüléket, amely az V-ösnél jobban ötvözi a különféle felhasználási módokat. Egy autós GPS lehet nagyobb, gyorsabb, tudhat beszélni, talán egyszer hagyományos CF- vagy SD-kártyával is bővethető lesz, rá fog férni egy teljes Európa-térkép. Sőt, megkockáztatom, hogy pár év múlva már a dugókról is értesülhetünk, és az autós GPS-ek segítenek majd elkerülni ezeket a szakaszokat. Kicsit talán feleslegesnek tűnik, de idővel nyilván a túrázásra szánt GPS-ek is színes kijelzőt kapnak, sőt talán ha szaporodni fognak a térképek, ott is indokolt lehet egy memóriakártya-foglalat. A fejlődés tehát sokféle lehet, de hogy a "mindentudó" kategóriában mi és mikor váltja le az V-öst, arra most nehéz lenne tippelni.

Új megtalálások

Bejelentkezés