Nüvi 250 újratöltve
2012-12-11 | yoggi | 0 hozzászólás
Frissítve: 2012-12-26 18:22
Szeptemberben a XXV. Geoversenyen merült fel, hogy a sok éve kiválóan szolgáló GPS 60 mellé célszerű lenne beszerezni egy térképes kütyüt is. Nem sokkal utána a Gc.hu apróhirdetésekben megjelent egy eladó Nüvi 200, olyan áron, amit nem lehetett kihagyni. Rögtön rácsaptunk, az eladó rugalmasságának köszönhetően pár napon belül nálunk is volt a kütyü. Addigra elviekben megismertem a készüléket, és körvonalazódtak a lehetőségek és a megoldandó feladatok is.

Megérkezett a készülék, kibontva a gyári tartozékokat( Készülék, autós tartó, autós töltő ) találtuk, rögtön adódott is egy feladat, Bence fiamat kellett elvinni Zalakarosra, egy próbamunkára. Klasszikus autónavigációs feladat. A készülék erre van kitalálva csont nélkül megoldotta a feladatot. Használt térkép naviguide az internet sötét bugyraiból, gyors telepités mapsource alól.

Hazaérkezés után alaposabb vizsgálat következett, Firmware 5.00-s GPS software verzó 3.00.Kis bogarászás után kiderült, hogy ez a felállás már nem alkalmas trackrögzitésre, nincs műhold állásos képernyő. Sebaj ezekre ott a GPS 60, kitünően végzi a dolgát. Ládatelepitésre sem alkalmas, mivel nem tud átlagolni, ami ugye a pontosabb koordináta meghatározásának alapvető eszköze.
Zalakaroson meg is kerestünk gyorsan egy multit, rögtön kiderült a beépitett akksi kicsi kapacitása, illetve hogy turistatérkép se ártana rá, valamint elkapott minket egy eső, dugtam a kabát alá, mindenhova, csak vizet ne kapjon.

Az első komoly használat után kialakult a megoldandó feladatok sora:

1: Térképellátottság, lehetőség szerint ingyenes forrásból.

2: Geoládák feltöltése, illetve a nagy álom, paperless geocaching.

3: Kitolt üzemidő, legalább 1 napi túra, azaz olyan 7-10 óra aktiv navigáció, a tényleges 2-3 óra helyett.

4: Viz és valamennyire terepállóság, célszerűen egy átlátszó tok beszerzése.

Nekiláttam :)

A Sylverrat féle FAQ Garmin szekciójában találtam egy irást PGYP tollából, amelyben taglalja az alkalmazható térképszett fileneveket, illetve a feltöltések mikéntjét. Itt ért az első nagy meglepetés, ugyanis a Nüvi 200-nak hitt készülék tulajdonképp egy Nüvi 250, ami lényegesen nagyobb belső memóriát rejt és külső SD kártya is használható 2GB-ig biztosan. Jelenlegi felállás szerint autós navigációhoz naviguide-ot és OSM térképet használok, egy másik szettben turistautak.hu és openmaps teljes térképeket túrázáshoz, ládakereséshez, illetve egy harmadik szettben pedig a túratérképek layeres verzióiból egy összeállitást versenyzéshez illetve ládázáshoz, ezek kiválogatása egyedi. Mapsource-al töltöm fel a térképeket, 2 szett a GPS-n van, a harmadik viszont az SD-n. A feltöltés és a szettek összeállitása időigényes feladat de ez elsősorban az USB kapcsolat bűne.

Következtek a geoládák.

Alaphelyzetben mapsorce-al tölthetőek útpontok a Nüvire, melyek a Kedvencek menüpontban jelennek meg , 500 db. Két probléma van, ez nem sok, a másik pedig, hogy a Kedvencek lista egyben nem törölhető csak tételesen ez 500 pontnál kicsit kiakasztó tud lenni. Nemrég kiderült egy reset féle akcióval törölhető egyben is, csak teljesen újra kell paraméterezni az alapbeállitásokat utána. Gc.hu- és itcafe.hu topicok olvasgatása közben körvonalazódott hogy POI-ként kellene telepiteni a ládákat. POILOADER , GSAKegyGSAK macro és egy GPX4PoiLoader magyar fejlesztésű programok telepitése és beállitása után sikerült a POI adatbázis létrehozása, telepitése és a nagy álom is, a ládaleirások és adott számú utolsó logok is a GPS-en vannak, kereshető formátumban. A programok belövése és összehangolása egy külön történet, de hozzáértőnek pár óra, laikusnak meg telefonos segitség( lesz egy leirás hozzá)


Adatok, térképek a GPS-en vannak, már csak el kéne szakadni az autós töltőtől, ami mindig biztonságos tápfeszt ad, hogy ki tudjunk menni hosszabb időre az erdőbe, vagy fel tudjunk ülni a bicajra.

Itt jött a másik nagy meglepetés, amint bedug a gyanútlan felhasználó egy micro USB kábelt a kütyübe akár 5V-os táppal, akár USB töltővel, azonnal átmegy a készülék töltési üzemmódba, navigálásra alkalmatlan. 1-2 óra alatt feltölt, de addig láblógatás.
Az autós töltővel viszont navigál töltés közben is! A titok nyitja itt van, azonban rutinos műszerész ismerőseim szerint ez nem kivitelezhető házilag úgy hogy a készülék üzembiztos maradjon mostohább körülmények pl. túra közben is.Több napos gondolkodás után jött az ötlet, vigyük a hegyet Mohamedhez :) 12V-os zselés akksi, autós töltő kombó. Előnye, hogy a zselés akksi nem kényes, egy autós akkutöltövel tölthető, rátölthető, gyakorlatilag gondozásmentes, hátránya a súly. Választottunk egy viszonylag kisebb 1,2 Ah-s darabot, 7-8 óra folyamatos müködést biztositott 0 fok alatti hőmérsékleten. Feladat nyárra egy 3.4 Ah-s tekintélyesebb darab kerékpárra telepitése.

Védeni kellene még az időjárás szeszélyeitől, de úgy hogy tapiképes maradjon. Merev doboz szóba sem jöhet, fóliázás nem rossz, de minden alkalommal újra kellene tekerni, vizálló tokokat találtam a neten, párszáz Ft-tól a sokezerig, két gondom volt, a szállitási költség, és az hogy nem tudom megfogni, nem érzem mit bir az anyag, milyen a minőség, a legtöbb helyen ráadásul extrém határidőket adtak a szállitásra, készleten nem tartottak. Ismét pár nap tanácstalanság után kezembe került egy Infúziós zacskó, pár hónapja egy sérülés kezeléséhez használtam a benne lévő steril vizet. Erős, átlátszó zacskó, méretben is megfelel. Kis szabászat és két iratgyűjtő müanyag léc felhasználával lett egy vizálló zacskó, amibe be lehetett vezetni a tápkábelt, a rárögzitett és csuklóhoz hurkolt erős zsineg még leeséstől, elvesztéstől is véd. A DDRKT-s hóviharban remekül működött, nem kapott vizet a kütyü és el se vesztettem.

Jelenleg itt tartunk, tavasszal a kerékpáros rész kialakitása lesz a feladat.

Tapasztalataim 2 hónapos használat után.

TúraGPS-hez képest kicsit bonyolultabb kezelés, beállitásoknál, térképváltásnál. A térképrajzolás sebessége menet közben is megfelelő, nem lassú. Abban az esetben ha a kikapcsolási ponttól távolabb kapcsoljuk be, (néhány száz méter is számit), nehezebben fog jelet, de elviselhető határon belül van.
Különböző térképszettekben azonos térképek hatására hajamos kiakadni, erre oda kell figyelni. Eddig 1x sikerült annyira kiakasztani hogy folyamatosan kikapcsolt, kártya kivétel megoldotta. ITT van néhány okosság, extrém problémákmegoldására.


2. fejezet, mit is töltök a nüvire ( térkép ) és hogyan.


Sokáig a 60-s térkép nélkül kielégitette a ládázasi igényeinket, verseny már más kérdés volt, de a kibővitett trackmemória lehetőséget adott némi trükkel egyszerű vonalas térkép felvitelére. A nüvere azonban remek kész térképeket leht tenni, sőt inkább a bőség zavarával küszködtem, sok-sok próbálgatás után maradt egy összeállitás ami úgy tünik minden igényemet kielágiti( egyelőre)

Layeres OMP , Hungary3D , Turistautak, valamit turistautak utak+szintvonalak.

Layeres OMP routes rétege tartalmazza az utakat, turistautakat, és KERESŐ funkcióval is rendelkezik.





Hungary3D teljes térkép, mindent tartalmaz, szinösszeállitása és az ikonok nekem itt tünnek a legjobban eltaláltnak, viszont ezen a térképen nem lehet keresni.





Turistautak a klasszikus térkép, és a réteges verzióból az utak+szintvonalak a leghasználhatóbb egy túra tervezésénél.







Az adott oldalakról a telepithető .exe verziók letöltése és telepitése után a mapsource térképek kiválasztaása funkcióval a Hungary3D és a turistautak teljes térképet, valamint a Layeres Openmaps3D -ből a routes layer és az utak+szintvonalak réteg szelvényeit kiválalasztva az igy kapott térképszettet egyben töltöm fel a nüvire. A turistautak térképhez majormezei typ fálját használom, ez ad egy jól értelmezhető szin és jelölés változatot. A turistautak.hu-ról letölthető, a telepitése le van irva.







Új megtalálások

Bejelentkezés