Koordináta:
N 47°16.086'
E 18°30.682'
Fejér megye
Igazolás módja: jelszó
A jelszó részletek az alábbi öt pont felkeresésével rakhatók össze.
1. pont: N47°16.086' E18°30.682' az épülettel szemben található szám (3 karakter).
2. pont: N47°16.120' E18°31.636' az épület falába rejtett filmesdobozkában található szám (1 karakter).
3. pont: N47°18.215' E18°33.574' a megadott koordinátán az oszlop tövébe rejtett filmesdobozban látható szám (1 karakter). Alternatív lehetőség: a koordinátán az állomásnak háttal állva látható egy vas lámpaoszlop. A felső részen az oszlop síkjából vízszintes kilógó tartóvasak száma a jelszórészlet.
4. pont: N47°22.031' E18°34.805' a fém csőbe rejtve (1 karakter).
5. pont: N47°26.462' E18°35.267' az épület falába rejtve (1 karakter).
A 6-os vonal rövid története:
A Bicske-Székesfehérvári HÉV-et 1898. november 22-én nyitották meg. A 49,7 km hosszú vonalat mindössze 6 hónap alatt építették, 23,6 kg/fm-es sínekkel, 40 km/h-ás sebességűre és 10 t tengelyterhelésre méretezve. A vonalon 1914-ben 1 óra 58 perc, 1943-ban 1 óra 50 perc, 1955-ben 2 óra 8 perc volt a menetidő. A hegyeshalmi fővonalon 1930-ban átépítették Bicske Szár felőli kijáratát, aminek következtében a vonalhossz 1500 méterrel lett rövidebb. A vonalat 1931. október 1-én államosították.
A vasútvonalra 1945 után jóformán egy fillért sem költöttek. Állapota egyre romlott, és az 1968-as közlekedéspolitikai koncepció ezt a vasútvonalat is halálra ítélte, ám honvédelmi érdekből folyamatosan halogatták a felszámolását, a vonalon ugyanis több honvédségi raktár és üzemanyagbázis is található. Hivatalosan ugyan sosem szűnt meg a vonal, de a forgalom 1980. június 1. óta szünetel. A pálya Székesfehérvár és Lovasberény között megvan, átépítették 48 kg/fm-esre, és napjainkig használatban van, Lovasberényben többnyire fát rakodnak. Ezen szakasz sorsát a pátkai híd pecsételi meg, a falut ugyanis csak a szűk aluljárón keresztül lehet megközelíteni közúton. A Lovasberénytől északra eső szakaszon a természet visszahódította a területet, sok helyen elhordták a síneket is. Bicskétől az olajraktárakig járható a pálya, a Bicske-Felcsút közúti átjárótól azonban megkezdték a pálya tervszerű felszedését.
(Forrás: Gábor Marcell)
A pontok gépkocsival a 811-es útról kisebb-nagyobb kitérőkkel felkereshetők, de szerintem bringával az igazi. Bár a még meglévő vonalon manapság már ritkán közlekednek vonatok, de azért nem árt az óvatosság! A romos épületek megközelítése is kellő figyelmet kíván, a lezárt helyiségek életveszélyesek, belépni tilos!
- 3 km KőKereszt »
- 3.7 km Velencei-hegység 2 »
- 4.7 km Üzemlátogatás »
- 4.8 km Velencei-hegység 1 »
- 6.2 km Fényképezz Te is! 3 (Lovasberény) »
- 7.7 km Aranybulla »
- 7.7 km Katonai emlékpark - Pákozd »
- 7.8 km Olasz kőfejtő »
- 8.9 km Pogánykő »
- 9.2 km Magyar alumínium »