Lőcsös szekér
2014-04-09 | Kincskeresés | halindaattila | GG3818
Név eredet: függőleges alkatrész egy szekéren, amely egy enyhén görbülő rúdhoz hasonlít, és a szekéroldal felső szélét tartja úgy, hogy alsó végével a tengely külső részére támaszkodik.

Koordináta:

N 47°58.325'

E 21°42.474'

Szabolcs-Szatmár-Bereg megye

Igazolás módja: jelszó

A szekéren mindegyik keréknél van egyegy lőcs. A gazda a lőcsbe kapaszkodik, amikor fellép a szekér elejére. A mellékelt képek közöl, az utolsón a lőcsöket barna szín jelzi.

Lőcs: görbe fa, amely a négy ’ tengelyvégre, ill. tengelycsap-végre támaszkodik. A mo.-i kerekes járművek egyik legfontosabb része. Az a feladata, hogy a ’ szekéroldalakat kétfelől támassza. A lőcsnek van: feje, a fején lőcsszája, bütyke, amibe a lőcsgúzs akad, van továbbá válla, dereka és szára vagy lába, a lábon kávája, köpüje. Ez az egyszerűnek látszó művelet azonban lényeges fejlődési lehetőséget biztosított a járműnek. Mindenekelőtt lehetővé tette, hogy a teher egy részét az oldalak tartsák, ill. a lőcs segítségével a teher egy része kihelyezhetővé vált a tengelycsap végére is, miáltal a tengelycsap többé nem hajlott tőben felfelé a teher súlya alatt. Ennek következtében a kerekek sem dőltek befelé és nem törtek olyan gyorsan. Egy-egy keréknél a lőcs segítségével a teher nyomása két ponton érvényesül: a tengelycsap tövén és a hegyén, úgy, mint pl. a talicskakeréknél vagy a kerékpárnál, a tengelycsap tövére esett a teher zöme. A lőcs segítségével mindegyik tengelyen négy terhelési ún. törési pont alakult ki. Ez a tény messzemenő következményekkel jár: először is sokkal vékonyabbra készíthették a tengelyderekat, másodszor a tengelycsapot és nem utolsósorban a ’ kerékagy egyenletesebb megterhelése miatt az agyat is könnyebbre esztergályozhatták, de az ún. kerékdőlést vagy kerékhajtást is jól kihasználhatták; vékonyabb és hosszabb kerékagyat is készíthettek. Mindezek a tények együttvéve tetemesen könnyebbé tették a ’ szekeret. A lőcsök lehetővé tették, hogy a szekéroldalakat a kerekeknél magasra szerkeszthessék, ez módot adott a meglehetősen magas kerekek alkalmazására, ami a súrlódást csökkentette. A tengely nem kopott olyan gyorsan, de nagy eredmény volt az is, hogy a magas kerekű járművet könnyebben vontathatták, továbbá a magas kerék képessé tette a járművet ’ gázlókon való áthaladásra; bírta a mély sarat és a mély homokos utat egyaránt. A lőcsök következtében a tengelyderekat valamivel hosszabbra lehetett hagyni, s miután az oldalak is magasabbak lettek, a kocsi rakterülete lényegesen megnőtt. A járművet tehát nem kellett túl hosszúra szerkeszteni, ami a fordulékonyságát növelte. Utazásra, személyszállításra igen alkalmassá vált a jármű, mert a széles és magas szekérderékban bőséges hely jutott a ládaszerűen kiképzett ’ ülésnek, másrészt a magas kerekek következtében a jármű nem rázott túlságosan. A nyelvtudomány lőcs szavunkat általában német eredetűnek tartja. Tárgytörténeti meggondolások alapján azonban feltehető, hogy a szó éppen fordítva: a magyarból került át a szomszédos népek nyelvébe. A lőcs a Kárpát-medencében, Mo.-on érte el a legnagyobb fejlődést és itt általánosan használt alkatrésze a szekérnek és a ’ kocsiknak, sőt még a ’ talyigáknak is. Olyan tökéletes szerkezetű és annyiféle lőcsös szekeret és lőcsös kocsit, mint amilyenek a magyarságnál vannak, a szomszédos népek egyikénél sem találunk. Tárgymorfológiailag, tárgytörténetileg, szerkezetileg egyaránt feltehető, hogy a lőcs a Kárpát-medencében alakult és fejlődött ki. Európai vándorútjára pedig számtalan és kétségtelen bizonyíték szerint a magyar kocsival indult, valamikor a 15. sz. folyamán. Irod. Tarr László: A kocsi története (Bp., 1968); Paládi-Kovács Attila: A magyar parasztság kerekes járműveinek történeti és táji rendszerezéséhez (Népr. Közl., 1973).

Jelszó a megadott koordinátán, a szekéren található prizmán.

2020-06-05 19:41:56
Köszönöm!

Megtalálás: 2020-06-05

2015-08-09 18:34:35
Köszi!

Megtalálás: 2015-08-09
Puszkany

2014-10-18 21:51:38


Megtalálás: 2014-10-18
sagabi

2014-09-29 14:43:06


Megtalálás: 2014-09-29
Szti

2014-05-20 00:25:36
Kerékpáros ládázásra indultam a végeredmény 107 gg-s játék 16 hu-s és pár com-os láda lett, kereken 130 db.:-) Igaz így túl sok fényképet nem készíthettem, mert a fényképező aksi véges kapacitású.:-( Azért mindenütt igyekeztem párat készíteni.
A körmös Hoffer traktornál megakadtam, felhívtam Attilát, ő készséggel segített és felajánlotta, ha várok 15 percet odajön a kezdőponthoz, én vártam és, hogy addig se unatkozzak begyűjtöttem ezt a játékot.:-)

Megtalálás: 2014-05-07

2014-05-04 15:10:27
Megtaláltuk, köszönjük.(Tegnap kimaradt.)

Megtalálás: 2014-05-04
katika59

2014-04-24 12:36:55
Megvan, köszi a játékot. [g:hu 1.4.30x]

Megtalálás: 2014-04-24
kanyazoltan

2014-04-22 18:43:06


Megtalálás: 2014-04-22
sereva

Új megtalálások

Bejelentkezés