FONTOS:
A ládákban található négy karakteres jelszavakra a játék során szükséged lesz, ne felejtsd el megjegyezni azokat! A ládákban lévő logbookba regisztrálni tudod a megtalálást. Ne felejts el tollat vinni magaddal!
Ha valamilyen oknál fogva eltűnt a láda (ez előfordulhat), akkor keresd az alternatív jelszót.
Koordináta:
N 46°24.971'
E 20°37.306'
Békés megye
Igazolás módja: jelszó
Légikatasztrófa a répaföld felett az elfelejtett békéssámsoni tragédia
1963. június 16.
Reggel a Müncheni repülőtérről felszállt a Transporturile Aeriene Romine, (TAROM) YR-ILL lajstromjelű IL-14 P típusú utasszállító gépe, Georghe Sandulescu kapitány irányításával. A charter járaton az 5 főből álló személyzet és 29 nyugatnémet turista tartózkodott a fedélzeten, akik nyaralni indultak a Fekete-tengerhez, Kostancába.
Kunár György azon a napon légi irányítóként dolgozott Ferihegyen, így emlékezik az esetre: "Az akkori eljárás szerint két ember dolgozott egyszerre a távol körzeten, az egyik ember nyilvántartott, és adta az utasítást, a másik pedig rádión forgalmazott (kommunikált) a repülőgépekkel. Ezen a napon Szűcs Józseffel voltunk szolgálatban. A Vienna Kontrollal (bécsi légi irányítókkal) közvetlen telefonkapcsolatban voltunk, ezen tájékoztattuk egymást a határt átlépő repülők adatairól. Bécs telefonált, hogy megadja a román utasszállító "esztimétjét", a számított érkezési időt, helyet, magasságot. Nyugtáztuk, majd kis idő múlva ismét telefont kaptunk, melyben közölték, hogy a törlik az "esztimétet", mert a gép leszáll Bécsben. Nem sok idő múlva ismét telefonált Bécs, hogy törlik az előző közléseket, mert a gép mégis folytatja az útját, és átrepül Magyarországra, majd Budapesten fog leszállni. Az Il-14-es a pontos időben Hegyeshalomnál lépett be a magyar légtérbe, 3000 méter magasan, majd bejelentkezett, és tájékoztatott, hogy leszáll Budapesten. Később a gép kapitánya jelentette, hogy törli a magyarországi leszállást, és Aradon fog leszállni. Közben a gép távírásza, távíró frekvencián üzenetet küldött, melyben kérdezte, hogy Ferihegyen van-e megfelelő olaj a motorhoz. Természetesen jeleztük, hogy van. A gép előírt útvonala Hegyeshalom-Győr-Dunakeszi-Monor-Bugac-B attonya volt, ezeknél a helységeknél kellett bejelentkeznie. Ilyenkor jelentette, hogy elérte a pontot, és hogy várhatóan mikorra éri el a következőt. Ezek után az előírt pontoknál bejelentkeztek, majd Bugacnál az akkori eljárásoknak megfelelően engedélyeztük az 1200 méterre süllyedést az aradi leszállás miatt. Néhány perc múlva megkérdeztük, hogy elérték-e az előírt magasságot, de rutinból tudtuk, hogy kis magasságon repülnek, ezért nem halljuk a válaszukat. Ekkor az úgynevezett "vak adással" átküldtük az Il-14-est, az aradi frekvenciára. (A "vak adás" azt jelenti, hogy az irányító sejti, hogy az adását még hallja a gép, de nem tud válaszolni.) Egy kis idő múlva a román irányítóktól vártuk az aradi leszállás idejét, azonban ezt nem kaptuk meg. Vártunk, majd üzentünk, hogy leszállt-e a gép Aradon. A válaszban azt üzenték, hogy várjunk. Kis idő múlva a románok távírón kértek belépési engedélyt egy Po-2 számára Battonya körzetébe." Ekkor már valószínűsítették, hogy a géppel valami történt.
A fokozatosan süllyedő gép egyre erősebben füstölt, ami már a földről is jól látható volt, ezért sokan követték a gépet kocsival és motorral. Nagyjából 300 méter magasan repült, Békéssámson mellett, amikor a jobb szárny főtartója nem bírta tovább és leszakadt szárny külső része, majd a motor, és a törzs a bal szárnyal együtt 10 óra 52 perckor becsapódott. A fedélzeten mindenki meghalt.
Hint: emlékművön
Alternatív jelszó: N 46 25,921; E 20 36,960
- 8 km Hungary - CS #5 »
- 9.1 km Hungary-BEK #6 »
- 9.3 km Hungary - CS #19 »
- 14.5 km Hungary - CS #10 »
- 14.9 km Hungary - CS #14 »
- 18.2 km Emlékezz, eszmélj! »
- 19 km Hungary - CS #7 »
- 22.3 km Hungary - CS #25 »
- 23.3 km A játék kedvéért »
- 23.4 km Vízkeresztvagyamitakartok!!! pontról-pontra »